6 Tips til Synlighed på Uddannelsesinstitutionerne

Med den stigende konkurrence om de unge kandidater, kan det være svært som virksomhed at gennemskue, hvordan man bedst muligt gør sig synlig på uddannelsesinstitutionerne. Derfor har vi samlet 6 tips, der kan hjælpe din virksomhed med at skille sig ud fra mængden, og dermed blive set af de unge kandidater.
Model over hvordan man når ud til de studerende. Punkterne består af "Forstå, deltag, del, sponsor, digitaliser, evaluer"

1. Forstå institutionerne og identificer din målgruppe

Inden for uddannelseslandskabet spiller tekniske institutter og universiteter en afgørende rolle i rekruttering af specialiserede kandidater. Tekniske institutter har ofte en praktisk tilgang og fokuserer på at give studerende konkrete færdigheder inden for teknologi, ingeniørfaget og relaterede områder. Disse institutter er kendt for at uddanne kandidater med færdigheder, der er direkte anvendelige i deres givne industri. På den anden side uddanner universiteter kandidater i akademiske discipliner og forskning, og tilbyder en bred vifte af studieretninger og giver kandidaterne mulighed for at dygtiggøre sig via dybdegående og avancerede projekter.

2. Deltag i projekt- og praktikforløb

For at styrke synlighed, er det vigtigt, at man som virksomhed fokuserer på at skabe værdifulde partnerskaber. Dette kan f.eks. gøres via projektsamarbejder, hvor virksomheden tilbyder deres praktiske viden, industrierfaring og andre ressourcer til de studerende i deres projekt- eller praktikforløb, eller ved virksomhedsbesøg. Ved at stille sig til rådighed i sådanne forløb viser din virksomhed ikke kun at de engagerer sig i kandidaterne, men også at der er engagement for at påvirke samfundet positivt og hjælpe studerende. Derudover er disse samarbejder naturligvis også givende for din virksomhed, da de kan lede til ny viden, samt en strøm af engagerede og veluddannede kandidater.

3. Aktiv vidensdeling

En  anden effektiv strategi, der kan styrke din virksomheds synlighed på uddannelsesinstitutionerne, er aktiv deltagelse i forskellige slags events, såsom karrieremesser, case-competitions og workshops. Her får virksomhederne en unik mulighed for at engagere sig direkte med kandidaterne og skabe et godt omdømme.

Karrieremesser:

  • Karrieremesser er ideelle til at vise din virksomhed frem. Her kan virksomhederne nemlig give kandidaterne et indblik i deres kultur og de karrieremuligheder, som de kan tilbyde. Dette skaber en direkte forbindelse mellem virksomheder og potentielle kandidater, hvilket kan hjælpe kandidaterne med at identificere potentielle fremtidige arbejdsgivere. Derudover kan man allerede her starte dialogen om et praktikforløb eller anden form for ansættelse.

Workshops & Case Competitions:

  • Workshops og case competitions er to fantastiske måder at dykke ned i specifikke emner eller kompetencer. Virksomhederne kan arrangere workshops, hvor de deler praktisk viden, giver hands-on-oplevelser eller præsenterer casestudier. Dette skaber ikke kun værdi for studerende, men viser også virksomhedens ekspertise inden for et givet område, og så giver det igen mulighed for at kandidaterne kan få sat ansigt på din virksomhed.

Ved aktivt at deltage i disse events kan virksomheder ikke kun fremme deres brand og tiltrække talenter, men også bidrage til den uddannelsesmæssige oplevelse ved at dele indsigt, uddannelse og inspiration. Denne form for videndeling er afgørende for at opbygge positive relationer med uddannelsesinstitutioner og sikre, at virksomheder er i front med de seneste udviklinger og behov inden for branchen.

4. Tilbyd uddannelsesmæssige ressourcer

Sponsorering af uddannelsesrelaterede projekter og events er endnu en effektiv måde for virksomheder at demonstrere deres støtte til uddannelsesinitiativer og samtidig forbedre deres synlighed. Dette kan omfatte sponsorering af karrieremesser, forskningsprojekter, hackathons, case competitions eller arrangementer organiseret af uddannelsesinstitutionerne. Ved at støtte sådanne begivenheder kan virksomheder ikke kun vise samfundsengagement, men også få direkte kontakt til de studerende, undervisere og andre involverede parter. Desuden kan det have langsigtede fordele for din virksomheds rekruttering og samarbejde med institutionerne, da det støtter op om at skabe et positivt billede af uddannelsessektoren.

5. Udnyt digitale kanaler

Sørg for at have en brugervenlig og æstetisk hjemmeside, der tydeligt kommunikerer din virksomheds kerneværdier og de karrieremuligheder kandidaterne har hos dig.

Derudover er det essentielt at være tilstede på sociale medier, såsom Instagram og Facebook, og eventuelt TikTok og X (Twitter). Her kan din virksomhed dele historier om jeres medarbejdere og virksomhedens succes, og dermed opbygge et stærkere employer brand. For flere idéer til indhold, læs eventuelt vores indlæg om employer branding her.

6. Evaluer og tilpas strategien løbende

Husk at finde faktorer som du kan måle effektiviteten af din virksomheds synlighed på, og evaluere strategien løbende. Det kan bl.a. være ved brug af Google Analytics 4 for at måle trafik på ens hjemmeside, eller ved at analysere hvilke brugere der interagere med ens indhold på sociale medier. Her kan man evt. indsamle feedback fra studerende, for bedre at kunne tilpasse sin tilgang til synlighed på deres institutioner.

Afslutning

Med disse 6 tips har du nu et solidt fundament til at gå i gang med at synliggøre din virksomhed over for de unge kandidater og dermed skabe stærke, langvarige relationer. God vind, og tøv ikke med at skrive til en af vores eksperter, skulle du have nogle spørgsmål.

Share the Post:

Related Posts